Etusivu arrow Tekstit arrow Tekstit arrow EOBD, OBD2 ja valmistajakohtaiset protokollat
EOBD, OBD2 ja valmistajakohtaiset protokollat Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Jari Heikkilä   
20.01.2007

EOBD, OBD2 ja valmistajakohtaiset protokollat?!? siis mitä nää nyt sitten ovat...  

Tässäpä pikkusen selvitystä ajoneuvodiagnostiikkaan liittyvään protokollaviidakkoon. Aloitetaan OBD2:sta.

 

OBD2

OBD2 (On Board Diagnostic versio 2) on Yhdysvalloissa 1995 (1996 myydyissä ja 1995 valmistetuissa) käyttöön otettu standardi joka määrittää tiedot mitä auton valmistajien on annettava ulos diagnostiikkaportin kautta. Tämä sisältää listan vikakoodeja (DTC = Diagnostic Trouble Codes = diagnostiikan vikakoodit), joitain anturi arvoja ja saastetietoja. OBD2 on siis pakollinen vain Yhdysvalloissa myydyissä autoissa ja pääsääntöisesti saman mallin eurooppalainen versio ei ole OBD2-yhteensopiva. Koska tietojen antaminen vapaasti luettavaksi ei ole ollut pakollista eivät auton valmistajat ole niitä halunnut vapaaehtoisesti antaa yleiseen käyttöön.

OBD2 standardi määrittää neljä sähköistä liityntätapaa yhden ja saman 16 nastaisen OBD2-liittimen kautta. Auton valmistajat ovat saaneet itse valita mitä näistä liitynnöistä käyttävät. Vain yksi kerrallaan on käytössä lukuunottamatta CAN-väylää joka uudemmissa on usein rinnakkain jonkun toisen liitynnän kanssa.

Vaihtoehtoja ovat:

I) ISO 9141-2, joka on pääsääntöisesti Euroopplaisten valmistajien sekä useimpien Aasialaisten ja Chryslerin käytössä.

II) SAE J1850 VPW (Variable Pulse Width Modulation = muuttuva pulssinleveys modulaatio), jota käyttää mm GM.

III) SAE J1850 PWM (Pulse Width Modulation = pulssin leveys modulaatio), jota käyttää ainakin Ford yhdysvalloissa ja ilmeisesti Mazda. 

Käytettävän protokollan voi tunnistaa esim. OBD2-liittimestä löytyvien nastojen / pinnien olemassa ololla. Tämä ohje on suuntaa antava eikä luonnollisesti päde aina. Myös muita nastoja voi olla käytössä valmistajakohtaisia liityntöjä varten.

ISO 9141-2 -- nastat 4, 5, 7, 15 ja 16 käytössä. Tämä on kaikkein yleisin euroopassa ja kattaa varovaisen arvion mukaan 90% henkilöautoista

SAE J1850 VPW -- nastat 2, 4, 5 ja 16, muttei 10 käytössä.

SAE J1850 PWM --nastat  2, 4, 5, 10 ja 16 käytössä.

 

EOBD

EOBD (European On Board Diagnostic) on Euroopan vastine OBD2:lle ja merkittävin ero käytännössä näiden kahden standardin välillä on se että EOBD on tullut voimaan vasta vuosien 2001 (bensa) ja 2003 (diesel) aikana ja jälkeen myytyihin autoihin. Jos bensiini käyttöinen automalli on tyyppihyväksytty 1.1.2000 jälkeen pitää sen EU direktiivin 98/69/EC mukaan olla EOBD-yhteensopiva. Käytännössä tälläiset autot ovat jo 2001 vuosimallia. Kaikkien 2001 aikana myytyjen uusien autojen pitää saman direktiivin mukaan olla EOBD-yhteensopivia. Toki myyntiliikkeiden varastoihin mahdollisesti jääneet autot saattavat tehdä joiltain osin poikkeuksen.

 

OBD1

OBD1 tai OBD on nimitys jota käytetään ennen OBD2:sta (tai EOBD:ta) käytössä olleista valmistajakohtaisista standardeista.

 

Valmistajakohtaiset standardit

Valmistajakohtaiset standardit nimitystä käytetään autonvalmistajien omista diagnostiikka systeemeistä, jotka ovat usein lähellä OBD2-standardeja mutta eroavat esimerkiksi käytettyjen osoitteiden tai tiedonsiirtoprotokolien hienoisten eroavaisuuksien johdosta niin että geneerisillä EOBD / OBD2- lukijoilla tai adaptereilla/ohjelmilla ei pääse näihin käsiksi. Tämä tarkoittaa sitä että vaikka autossa olisikin ns. OBD2-liitin ei se automaattisesti tarkoita että auto olisi EOBD/OBD2-yhteensopiva tai että olisi edes olemassa kuluttajahintaista ohjelmistoa, jolla auton diagnostiikkaan pääsisi käsiksi.

Valmistajakohtaisesta standardista esimerkkinä VAG-konsernin jo 1990-luvun alussa käyttöön ottama diagnostiikka järjestelmä joka käyttää 1995 lähtien OBD2-liitintä (aikaisemmin ns. 2x2-liitin) mutta autot ovat oikeasti EOBD / OBD2 -yhteensopivia vasta 2000-luvun puolella.

Yksi tunnetuimmista OBD-ohjelmistoista on Yhdysvaltalaisen Uwe Ross:n perustaman yhtiön Ross-Tech:n VAG-COM. Sinänsä ironista on että ohjelma ei alkuaikoina itseasiassa puuttunut ollenkaan OBD2 tietoihin vaan luki ainoastaan VAG:n valmistajakohtaisia tietoja huomattavasti syvällisemmin kuin geneerisessä OBD2:ssa on mahdollista. Ohjelman valtava suosio johtuukin juuri tästä. Nykyäänkin ohjelma keskittyy valmistajakohtaisiin tietoihin vaikka EOBD/OBD2-tukikin jo löytyy.

 

CAN

CAN-väylä on 2008 eteenpäin ainoa diagnostiikassa hyväksyttävä liityntä. Tai sitä kautta pitää kaikissa autoissa olla mahdollista lukea katsastuksessa esim. saastetiedot. Valmistajat saavat kyllä piilottaa omat syvällisemmät diagnostiikka linjansa edelleen miten haluavat. Tosin CAN-väylä on jo nykypäivänä niin laajalti käytössä autoissa että diagnostiikka tapahtuu todennäköisesti hyvin laajalti sitä kautta mutta valmistajien omat syvälliset tiedot ovat piiloitettu ei julkisten osoitteiden ja mahdollisesti jopa suojakoodien taakse.

CAN-väylä eroaa diagnostiikan osalta aiemmista siinä mielessä että se mahdollistaa CAN-väylällä kulkevan liikenteen kuuntelemisen ilman että johonkin tiettyyn moduliin väylällä otetaan yhteyttä ja varataan koko väylä diagnostiikkaan. CAN-väylä on myös tiedonsiirtonopeudeltaan huomattavasti vanhempia systeemejä nopeampi ja tietoliikenteen priorisointiin on myös varauduttu niin että tärkeimmät viestit (vaikkapa ABS:n tai Airbagien tärketä viestit) lähetetään ennen vähemmän tärkeitä (vaikka radion kanavatietojen näyttö mittariston infotaululla).

CAN-väylä tulee varmasti myös asettamaan suuria haasteita ajoneuvojen luotettavuudelle niiden vanhetessa koska kun kaikki elektroniikka on liitetty yhdelle ainoalle väylälle on mitä yllättävämpien vikojen ilmestyminen mahdollista yhdenkin väylällä olevan laitteen vikaannuttua ja sotkettua liikennettä. Onneksi me Suomessa saamme ajaa niin uusilla autoilla että tälläisestä tuskin on mitään vaaraa.

 

© Jari Heikkilä / obd.fi 

Viimeksi päivitetty ( 20.01.2007 )
 
< Edellinen   Seuraava >

Tarjouksessa


Diamex DX35 -adapteri
Diamex DX35 -adapteri
€89.90 (sis. 24 % alv)
€69.90 (sis. 24 % alv)
Säästät: €20.00


ELM327 Bluetooth -adapteri
ELM327 Bluetooth -adapteri
€39.00 (sis. 24 % alv)
€32.00 (sis. 24 % alv)
Säästät: €7.00


Diamex DX45 -multiprotokolla lukija
Diamex DX45 -multiprotokolla lukija
€89.90 (sis. 24 % alv)
€79.90 (sis. 24 % alv)
Säästät: €10.00


OBD-DIAG 3000 -adapteri
OBD-DIAG 3000 -adapteri
€79.90 (sis. 24 % alv)
€39.90 (sis. 24 % alv)
Säästät: €40.00